marți, 21 septembrie 2010

Un model de mănăstire ortodoxă: Bănceni, Bucovina de Nord

O bună prietenă mi-a recomandat un film impresionant despre mănăstirea Bănceni din Bucovina de Nord, în Ucraina, aflată la şapte kilometri de graniţa cu România. Filmul vorbeşte despre virtuţile esenţiale ale ortodoxiei: credinţa, dragostea, nădejdea, la care adaug şi o vrednicie exemplară, care sînt trăite la Bănceni şi dau roade minunate. Cu ajutorul lui Dumnezeu, părintele stareţ Mihail Jar a reuşit, în 16 ani, să ridice această mănăstire din nimic, să adune o obşte de 90 de monahi, să construiască şapte biserici şi un cămin de orfani, unde sînt îngrijiţi 140 de copii, dintre care unii bolnavi grav.
La Bănceni se slujeşte în ucrainiană şi în română, dar mulţi dintre vieţuitori sînt români.
Ce am observat cu bucurie este că în această mănăstire nimic nu pare improvizat, nimic făcut de mîntuială, nu există nici o umbră de promiscuitate, aşa cum se mai întîmplă prin alte locuri unde se face misiune socială; nimic nu murdăreşte tabloul general, chiar dacă la Bănceni încă se mai construiesc cîteva clădiri.
Vă invit să vedeţi şi dvs filmul.


7 Comentários:

Unknown spunea...

O sa ma uit si eu la film. Mersi de idee:)

Iulian Capsali spunea...

Un exemplu. Sigur ca nu ai cum sa nu fii mandru cand vezi ca este roman.

Pr. Marcel Radut Seliste spunea...

Voi prelua pe blogul meu. Poate ca vom afla si in Romania, in Biserica noastra, o lucrare asemanatoare. Impresionant! 140 de copii ingrijiti in orfelinatul manastirii! Nu cunosc sa existe o initiativa ca aceasta in Romania. Sunt mandru ca staretul de acolo este roman!

OLARU IONUT spunea...

SE PARE CA BINELE SE POATE FACE IN ORICE VREME SI ORICE LOC..DOAR SA VREM.MI SE PARE UN DOCUMENTAR "REVIGORANT" DUHOVNICESTE , MERITA VAZUT COMPLET.TOTUL STA IN DORINTA NOASTRA DE A FACE, CAM ASA SE PARE.FRUMOS EXEMPLU _O TREZIRE_

Mirona-Ioana Tatu spunea...

@ Pr. Marcel Radut Seliste

Ba da, exista cel putin doua astfel de manastiri de maici in Ardeal: la Marcus, in judetul Covasna, unde maica stareta Serafima a infiintat un orfelinat pentru fetite. Tot asa de mult le iubeste, ca si Pr. Mihail Jar si ele o considera mama lor. Am fost, am vazut si am ramas profund impresionata de aceasta lucrare duhovniceasca. Fetitele sunt ingrijite deosebit de bine, au conditii excelente de viata si primesc o educatie aleasa. A aparut si in Formula "AS", mai demult, un articol pe aceasta tema.

A doua manastire este la Bic, in judetul Salaj, langa Simleul Silvaniei, unde maicile au grija de batrani, atat intr-un azil cat si la un spital manastiresc. Si parca este si un orfelinat acolo. Dar la Bic inca nu am ajuns, insa au fost niste prieteni de-ai mei si au numai cuvinte de lauda pentru vrednicia maicii starete si a obstii de maicute.

Desigur, la ambele manastiri nu exista un numar atat de mare de copii sau batrani asistati, ca la Banceni dar e totusi ceva asemanator.

Doamne ajuta!

Anonim spunea...

pe Parintele Nicolae Tanase l-ati uitat...

Ionut Trandafirescu spunea...

Am cunoscut acele locuri incredibile. Vroiam să pregătesc o galerie foto în acest sens, dar, ca de obicei... M-am risipit în altele.
Cert este că au o activitate incredibilă la Bănceni.
Slavă lui Dumnezeu!