duminică, 11 noiembrie 2012

Pr. Cătălin Dumitrean, despre credinţa tinerilor de azi

"Avem o credinţă comodă, pentru că ne-am schimbat modelele. Dacă la înce­pu­tul anilor '90, generaţia noastră îi avea ca modele pe mărturisi­torii din temniţele comuniste, astăzi, genera­ţia tânără se orientează după modele occiden­tale, de tip protestant, care duc la o dedublare a comportamen­tului. Şi nu trebuie să ne mire, pentru că aceste modele îi influenţează şi pe preoţi. Mulţi dintre păstori trăiesc Sfânta Li­turghie în smerenie, iar când ies din biserică conduc o maşi­nă ultramodernă, scumpă, ca să ajun­gă într-o casă somptuoasă. Smerenia ar trebui să fie starea noastră per­manentă, nu doar ocazionată de par­ti­ciparea la slujbele Bisericii. Când nu e aşa, înseamnă că am că­zut în mrejele Vrăjmaşului. Cel rău ne vrea for­mali, fără evlavie. Lui îi convine de minu­ne ortodoxul care merge la biserică, dar nu trăieşte slujba, că e cu mintea tot la grijile lu­meşti, sau cel care spune că are o relaţie per­so­nală cu Dumnezeu şi n-are nevoie să mear­gă la biserică, ori cel care vânea­ză împărtăşa­nia ca pe o recompensă, căci nu năzuieşte la ea ca la unirea cu Hristos, deci la îndumne­zei­rea sa."
Vă recomand un interviu cu un tînăr şi vrednic preot din Sibiu, Pr. Cătălin Dumitrean, în Formula As.

8 Comentários:

Anonim spunea...

Am citit sapoul acesta si deja m-am enervat. Cum adica preotul conduce o masina moderna si sta intr-o casa confortabila? Cu ce ar trebui sa se deplaseze preotul, calare pe un magar, cu bicicleta? Unde ar trebui sa locuiasca, in staulul animalelor, intr-un cort in spatele bisericii. Este si va fi vai si amarcde capul nostru de crestini ortodocsi cat timp nu scapam de aceste clisee. As vrea sa vad cati preoti s-ar mai duce sa faca misiune daca ar trebui sa duca o viata aspra, ca aceea dusabde Sf Ioan Gura de Aur. Deocamdata preotii tineri de la tara trebuie sa-si gaseasca job-uri complementare pentru a supravietui. In comunitati imbatranite si cu resurse spoliate de mafia politica si de cea din ierarhia bisericii noi vrem ca preotul sa fie un etalon de smerenie, de infranare si de adevarata traire duhovniceasca. In lumea in care traim ne-am slabanogit sufleteste iar Biserica trebuie sa raspunda acestui fapt prin ancorarea in realitate, nu prin profesarea unor modele utopice. Refuzand realitatea nu facem decat sa ne subjugam duhului lumii acesteia. Dar suntem trendy cerandu-le preotilor sa se poarte ca in pustia Egiptului.

Alexander

Unknown spunea...

@ Alexander:

Daca nu va enervati si citeati textul integral, poate atunci intelegeati ceva. De pilda, macar ca asta nu e un chapeau (deci nu o introducere in text), ci un extras din interviu, menit sa va faca sa parcurgeti tot articolul. Ati mai fi vazut ca parintele care spune ce spune traieste in lumea asta, e unul tinar si foarte racordat la problemele veacului. Ba a reusit sa faca si cinci biserici. Dar a citit un text cap-coada pare inadmisibil pentru multi dintre internautii nostri, care altminteri au opinii si tin sa si le exprime.

Cit despre smerenie, ea nu tine de un timp anume, era valabila si acum 2.000 de ani, va fi si peste alte 2.000. Parintele Catalin nu indeamna preotii sa faca misiune ca acum doua milenii, ci numai sa fie smeriti. In loc sa sfideze, in vremuri foarte grele pentru toti romanii, cu masini si case de lux, sa foloseasca unele mai adaptate conditiei lor (in general, preotii nu se pot imbogati, decit daca sint foarte bine platiti de parohie, ca asa vor si pot enoriasii - ceea ce e mai rar -, sau daca sint necinstiti).

Anonim spunea...

Draga Claudiu, am citit tot interviul cu parintele. Exista in el afirmatii valoroase. Munca parintelui este de asemenea una demna de toata stima si respectul. Insa eu m-am saturat sa tot aud tot felul de clisee despre cat de grozavi suntm noi si despre ce rele sunt capitalismul, globalizarea, occidentul s a m d. Cum poti sa sustii in anul 2012 ca la judecata de apoi va fi o judecata colectiva (a neamului). Ideea nu-i apartine parintelui ci este imprumutata de la Parintele Staniloae. Despre ce neam vorbim? Despre rudele de sange sau despre natiuni? Pentru ca daca acceptiunea termenului este cea de natiune cum era la parintele Staniloae, atunci vorbim despre un discurs emotional lipsit de orice fundament istoric si real.

In rest, sunt de acord cu parintele ca tinerii de azi sunt intr-o mare deriva. Si aici parintele confunda cauzele cu efectele. Nu societatea de consum este vinovata, ci lipsa de educatie in general si lipsa de educatie duhovniceasca in special.

Problema este din punctul meu de vedere una simpla: continuand cu discursuri patetice Nu vom schimba lucrurile. Ele se vor inrautati si preotii vor continua sa se lamenteze.

Alexander

Unknown spunea...

Dupa discurs, imi pareti acelasi Alex. de pe FB. Si daca e asa, nu vreau sa transfer aici mica noastra polemica. Pina la urma, nu e rau sa ramina fiecare cu parerea lui. Totusi, as observa ca pr. Catalin a reusit, cu discursul lui patetic (nu si neindreptati, in opinia mea), sa faca destule pentru Biserica si pentru tineri. Macar sa faca mai multi cit el.

Anonim spunea...

Nu sunt acelasi alex de pe FB. Nu polemizez cu dvs decat intr-o maniera costructiva. Raman la punctul meu de vedere sil-lvrespect si pe al dvs. Si eu as proceda la fel daca as fi realizat eu interviul cu parintele. Repet, nu am cont pe FB si nu am polemizat acolo cu dvs. Respect!

Alexander

Unknown spunea...

Atunci va indic si dvs sa cititi textul asta: http://www.rostonline.ro/eseu-religios/146-luptatori-impotriva-lui-dumnezeu-i, cu partea 2: http://www.rostonline.ro/eseu-religios/170-luptatori-impotriva-lui-dumnezeu-ii si partea 3: http://www.rostonline.ro/eseu-religios/155-luptatori-impotriva-lui-dumnezeu-iii.
Daca nu va convinge, este O.K. Dar poate va da de gindit. N-a scos parintele Staniloae chestia cu neamurile din burta. Lectura placuta!

Anonim spunea...

Multumesc pentru recomandari. Le voi parcurge si voi reveni.

Alexander

Paul Slayer Grigoriu spunea...

Si pentru fundamentarea teologica a ideii de neam, recomand "Despre ierarhia cereasca" a Sfantului Dionisie Areopagitul. Varianta tradusa de parintele Staniloae, ce include si scoliile Sfantului Maxim Marturisitorul (sau, dupa altii, ale lui Ioan de Scythopolis) a aparut prin anii '90 la Paideia. Cred ca se mai gaseste pe la biblioteci.